Fanison Oy:n tarina

Fanison Oy:n tarinan alku juontaa vuoteen 1996, jolloin Kari Kakkonen ja Jouko Eloranta päättivät aloittaa oman yritystoiminnan. Ydinajatuksena oli heti alusta alkaen kehittää ja luoda markkinat nykyaikaisille laboratorion ilmanvaihdon säätöjärjestelmille. Yrityksen uniikki nimi ilmentää kriittiselle ilmanvaihdolle oleellista vaatimusta: ”Fan is on”. Merkillepantavaa oli, että Suomessa ei oltu aiemmin käytetty tällaisia kehittyneitä ratkaisuja ja näin ollen Fanison toimikin alansa kotimaisena pioneerina. Tuoteratkaisulle loi pohjaa elektroniikan kehittyminen, joka mahdollisti uuden edistyksellisen laitetekniikan käyttöönoton.

Aloittavan yhtiön taloudelliset resurssit olivat alussa varsin rajalliset eikä yksittäiset tilaukset vielä tuoneet jatkuvaa tulovirtaa. Tästä johtuen toiminnan tueksi tulorahoitusta saatiin lisäksi teollisuuteen, erityisesti työympäristöön, suuntautuvalla konsultointi- sekä kehitysprojekteilla. Merkittävänä erikoistoteutuksena Fanison loi savunpoistoon kehitetyn akustisen luukun, joita käytettiin monissa vaativissa kohteissa kuten elokuvateattereissa ja konserttisaleissa.

Markkinoille pääsy ja niiden luominen oli vaativa prosessi. Se vaati lukuisia messukäyntejä ja demonstraatioita vuodesta toiseen. Projekteja päästiin kuitenkin kerta toisensa jälkeen toteuttamaan ja sitä kautta niistä syntyi myös referenssejä. Laadukas työ tuotti tulosta ja niinpä Fanison sai toteuttaa suuriakin kohteita. Parasta on ollut asiakasyhteistyön jatkuminen koko yrityksen toiminnan ajan, muistelevat Eloranta ja Kakkonen.

Vuosikymmenten saatossa Fanison muodostui käsitteeksi ja synonyymiksi vaativien laboratorio- ja painetilojen ilmanvaihtojärjestelmien toimittajana. Tässä auttoi yritykseen muodostunut kulttuuri, jossa järjestelmän toimivuus on kunnia-asia.

Vuoden 2019 lopussa toteutui alalla merkittävä yrityskauppa, kun perheyhtiö Visu Kaluste Oy osti Fanison Oy:n osakekannan. Vahvat brändit jatkavat käytössä edelleen ja näin myös Fanisonin toiminta on jatkunut samaan tuttuun tapaan, asiakkaita nöyrästi kuunnellen ja auttaen. Muutosvaiheessa henkilöstön pysyvyys ja sitoutuminen sekä Elorannan sekä Kakkosen erityisosaaminen helpotti osaltaan toiminnan sujuvaa jatkumista.

Vuonna 2022 Fanisonissa tehtiin brändi-uudistus sekä julkaistiin uudet nettisivut. Tulevaisuus mahdollistaa asiakkaiden yhä paremman palvelun niin henkilöstön, palveluiden kuin järjestelmien sekä tuotekokonaisuuksien osalta. Samana vuonna yhtiön osakkaaksi tuli myynnistä ja liiketoiminnan johtamisesta vastuuta viimeisimmät vuodet kantanut Ari Hentunen. Näiden askelten myötä Fanisonin tarinassa kääntyy uusi sivu, alkuperäisen tunnuslauseemme kuvatessa edelleen toimintamme ydintä: -Air In Control- Fanison toteuttaa vaativat ilmanvaihtojärjestelmät ympäristöissä, joissa virheisiin ei ole varaa.